Græsrødderne
Når man er Græsrod, er man ved at skulle starte i 0.klasse år.
Hvert barn er forskelligt, som lærer og opfatter på hver sin måde. Nogle er hurtigere end andre, mens andre skal have lidt længere tid til at forstå tingene. Når børnene starter hos os, observerer vi hvert enkelt barn, så vi kan få en fornemmelse af hvor det enkelte barn er i sin udvikling.
En typisk dag hos Græsrødderne begynder altid med morgensamling kl. 09.30. Børnene ligger på nogle madrasser med lukkede øjne mens de lytter til noget afslappende musik. Efter en måske stresset morgen, så er det rart lige at få en timeout, få pulsen ned, få sagt ordentligt godmorgen til hinanden og har man oplevet noget, siden man sidst sås, så får børnene mulighed for at kunne dele det med de andre børn.
I forbindelse med morgensamling, forsætter vi med forskellige aktiviteter. Vi "leger" skole, hvor vi sammen med børnene laver små opgaver, gennemgår alfabetet og talrækken. Det skal dog lige siges at det ikke er meningen at vi skal lære børnene at skrive og regne, men vi forbereder dem til at de skal i skole, så de er bekendte med bogstaverne og tallene, hvilket kan hjælpe dem på vej til at få en god start i skolelivet.
Foruden vores skoleleg, taler vi om forskellige ting. F.eks. hvad de forskellige dele af kroppen hedder. Indvendig og udvendig på kroppen. Vi ser også på ting som, hvordan jorden blev skabt og dinosaurerne, og hvor forskellige vi alle er, men at man stadig kan være venner, lige meget hvor forskellige vi alle går og er.
Når vi f.eks. spiller kort, så øver vi os samtidig i hjerter, ruder, spar, klør og ikke mindst tallene. Det kan være svært at se forskel på tallet 6 og 9, men gennem leg bliver det sjovere og nemmere at forstå.
Det kan hænde at vi springer morgensamlingen over, hvis vi skal på tur. På den måde får vi mere ud af dagen, hvis vi kommer tidligere ud ad døren.
Formiddagene indeholder forskellige aktiviteter, som nævnt tidligere tal og bogstaver, men også ture ud af huset, projekter at forskellige art, som giver børnene en bedre indsigt i det valgte emne. Det kan være et emne som indeholder et eller flere af vores 6 læringstemaer.
De sociale relationer, bliver der også arbejdet med. At kunne forstå andre menneskers forskelligheder at være en gid ven, prøve at hjælpe, hvis en anden er ked af det, opfordre til at lege med andre end dem man plejer at lege med eller inkludere andre i pågældende leg og lave private legeaftaler.
Hvert barn har faste pladser, når vi spiser frokost. De får dog nye pladser et par gange om året, så man kommer til at sidde sammen med alle, inden tiden i børnehaven er slut. De skiftes også til at dække bord.
Om eftermiddagen får børnene selv lov til at bestemme hvad de har lyst til at lave, hvis intet andet er planlagt, før vi går tilbage til børnehaven, sidst på eftermiddagen.